11km i lugnt tempo

Körde ett till långpass i går (i min egen definition är allt över 10km ett långpass…). Försökte ligga i låga delen av A2 (som för mig är 135-152bpm), men det är så ruskigt svårt. Att springa långsamt är en konst i sig. Snittet blev 154bpm på hela passet, och tempot strax över 5:40/km. Ser jag tillbaka på tröskeltestet så ligger dock passet helt rätt. Jag fick då rekommendationen att köra fler pass i intervallet 140-152bpm och det prickade jag rätt bra. Men för att förbättra kapillärnätet runt musklerna (som ger bättre transport till och från muskeln) och stärka leder och ligament inför träningsökningen som komma skall, behöver jag nog köra lite lugnare och framför allt längre pass. Man ska träna för att tåla träning har jag läst, och det ligger nog mycket i det. När snön kommer och det är dags att köra både långa lugna pass och kortare hårda pass på skidor så finns det inte tid att vara sliten. Så i väntan på den är det bara att fortsätta att sträva efter lugna uppbyggande pass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0