Premiär för nya skidorna

Äntligen lite hederligt kallföre här i Umeå. Några cm snö under natten och 5 minusgrader och uppehåll i morse. Perfekt för att lufta de nya "kallföres"-skidorna. Jag hann inte preppa de så grundligt, utan borstade bort Pölders paraffin och lade på ett lager Start BWLF. Fästzonen ruggade jag och värmde in grundvalla och sedan 4-5 lager blå extra på det.

Glidet kändes rätt bra men det är svårt att jämföra då det inte är några större backar att glidtesta i. Provade dock glidet ner mot starten och gled från stillastående efter att spåren gått ihop och ner till VF-reklamen. Detta får bli vinterns måttstock på hur bra jag fått till glidet. Fästet var inte perfekt, utan det släppte på några ställen. Efter två varv åkte jag ner till bilen och la på några lager av en mjukare Swix (beprövade XF30, -1 till -6), och nu satt fästet perfekt.

Då vi planerat in ett långpass i morgon så försökte jag åka lite lugnare och tog två vätskepauser med kort vila. Men det är svårt att få ett lugnt pass på ett kuperat elljusspår. Min puls är uppe på ca 160 vid toppen av längsta backen hur lugnt jag än försöker åka. När det blivit lite mer snö så ska jag köra de flesta av de långa lugna passen i flackare spår för att få fokus på uthållighet utan att det blir slitigt för kroppen. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0