Dagens besök på Team Sportia

På jakt efter ett vallajärn och i allmänt skidintresse dök jag i e.m. in på Team Sportia här i Umeå. Det är riktigt kul att gå in där och prata skidor, valla, utrustning eller vad man nu är ute efter. Jag stod och fingrade på lite olika vallajärn när en TS-kille kom fram och guidade mig. Behöver man hög watt (effekt) på järnet? Ja, i alla fall om man ska kunna lägga på alla typer av pulvervallor. Tjock platta? Ja, ger jämnare värme. Fasad platta? Ja, det är lättare att mosa ut vallan då. Stod och funderade mellan ett Swix lite kraftigare och ett Vauhti av samma typ, som båda kändes rejäla och med stabila värmeinställningar. Mitt nuvarande strykjärn ger riktigt ordentliga svängningar i temp så man får valla med känsla om inte vallan ska ryka bort.


Vi gled (..) även vi in på grundprepp av skidor. Han talade sig varm för en produkt från Start som heter BWLF, ett grundvax som man kör i botten istället för grafit. Enligt honom var det bara Ski-Go som fortfarande förordade grafit i grunden. Team-Sportias 7-mila vallningar de nu erbjöd såg ut så här:


”Pavios”: Grund-blå syntet-BWLF-HF +struktur (650kr)

”Joels”: Grund-Blå syntet-BWLF-HF-Pulver +struktur (1000kr)

”Edéns”: Grund-Blå syntet-BWLF-HF-Pulver-Vätska +struktur (1300kr)


Alltså ingen grafit i någon av varianterna. Detta till skillnad mot förra året då jag lämnade in mina skidor där för slipning och en glidpreparering med grafitgrund (grafiten ingick då i flera av deras paket). Mer övertygelse än så behövde jag inte och stegade således ut ur butiken med en förpackning BWLF!


Vi hann också med att prata nya skidor och vad som skiljer t.ex. Fischer mot en del andra märken. Planen är att köpa nya skidor i början av nästa säsong, men det skadar ju inte att vara orienterad i belag- och spannträsket redan nu. Kortfattat är Fischer mycket bättre vid nollan och mot varmare grader där det krävs ett högt och långt spann för att hålla uppe klister och kladdiga vallor och därmed bibehålla glidet. Är det kallare så har märket inte lika stor betydelse.


Som sagt, det blev ett roligt besök, om än lite kostsamt trots att jag inte fick med mig något vallajärn. Den här gången i alla fall… 


I morgon blir det intervallträning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0