Gårdagens intervallpass

Körde mitt absolut första intervallpass på skidor i går. Kollade upp lite olika förslag på upplägg i forum och i tips från olika åkare. Jag valde att testa 5x5 minuters intervaller med 1 minuts vila mellan. Vädret var stabilt kallföre, -10 och ca 2 dagar gammal snö. Alltså inga problem med fästet men lite kärvare i glidet. Mina tokvallningar har dock gett en del resultat för jag hade riktigt fint glid och skidorna behåller glidet längre än tidigare. Körde passet på Nydalas 1,8km slinga och började med att värma upp i ett varv. Intervallerna körde jag sedan runt runt på den slingan då den inte innehåller några större backar och tempot går därmed att hållla jämnare. Efter att ha utvärderat pulskurvan i efterhand så var det ganska tydligt att jag inte varvade ner speciellt bra mellan intervallerna. Jag tyckte att jag åkte lugnt i den minut vilan varade, men jag borde nog köra längre vila nästa gång. Kanske 5-minutersintervaller och 2 minuter vila mellan hade sett bättre ut i pulskurvan.
Resultatet i korthet: 1,8km uppvärmning, 7,3km intervallträning, 1,6km nedvarvning,
medelspuls hela passet: 165, maxpuls under intervallerna: 175.

Efter nästa intervallpass ska jag försöka lägga ut lite kurvor och mer data.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0