Längdpass på Stadsliden

I går var det dags för ett nytt pass på stadsliden. Jag var riktigt åksugen men hade inte riktigt bestämt mig hur långt jag skulle köra när jag åkte dit. Jag pratade med Jonathan Love, en toktränande australiensare som kört både Vasaloppet och Ironman på Hawaii. Jag kollade med honom vilken typ av stakintervaller han brukade köra när han tränade inför Vasaloppet. Han rekommenderade slakmotan på stadsliden, den från museet och upp till 1,9 km spåret svänger av. Sedan vilar man tillbaka ner till museet igen. Han brukade köra det stakpasset (5 svängar uppför backen eller mer) varje vecka. Det lät som en utmanande slinga för stakintervaller så jag var tvungen att testa nu när jag var där. Jag körde första varvet på 1,9:an med bara stakning, vilket var ca 5 minuter till toppen och ca 2 minuter vila nerför tillbaka till starten. Andra varvet diagonalade jag samma runda och tiden var ungefär densamma, 5+2 minuter. Just nu känns inte min stakning så uthållig att jag orkar köra 5 varv där uppför, men det var också en riktigt lämplig backe att köra diagonalträning i. Vilotiden på 2 minuter kändes också precis lagom för mig.

 

Resten av passet snurrade jag runt på 3,2km och 3,7km slingorna och det kändes faktiskt bättre och bättre ju längre jag körde. Nöjde mig efter ca 1 timmes åkning (17,2km på 1h 5min, 3,47min/km i snitt).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0