Mina skidor "svettas"...

Hur får man bästa glidet på sina skidor? Hur får man det att bestå? I går körde jag alltså ett pass på Nydalspåret. Har på sista tiden märkt att mina skidor svettas ut glidvalla ur belaget, i alla fall ser det ut så. Har ganska nyligen lagt på nytt glid, och inför de senaste passen sett till att borsta ur belaget rätt ordentligt. Detta har gett suveränt glid, i alla fall till att börja med. Men sedan har glidet under passen avtagit. När jag har tittat under skidorna har det sett bra ut i början, svart och fin struktur utan spår av valla. Men när glidet har blivit sämre har belagen sett lite "blöta" ut, som om det lägger sig en vattenfilm på vissa ställen. När jag sedan kommit hem ser belagen ordentligt vita ut under och det ser ut som om vallan krypit ut fläckvis. Inför gårdagens pass hade jag borstat riktigt mycke för att försöka se om det var problemet (vitheten försvinner när jag borstar). Borstade med stålborste ett bra tag, kanske 20 drag, för att sedan efterborsta med nylonborste. Ändå blev det samma problem. Nästa gång jag dyker in på en sportaffär ska jag se om dom har nån bra förklaring. Behöver jag lägga ny grafit i botten? Behöver jag dyrare valla på toppen? (Kör nu med Ski-Go HF parrafin överst) Behöver jag slipa om skidorna för att få vallan att sitta kvar?

Under dagen ska jag försöka lägga ut lite bilder som visar hur belaget ser ut. Kanske är det nån som kan ge en bra förklaring direkt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0