A1-träning

I samband med tröskeltestet blev jag mer och mer insatt i begreppen A1, A2, A3 och hur man bör fördela träningen mellan dessa. I senaste Vasalöparen fanns det en riktigt bra beskrivning av dessa olika varianter på träning och jag tänkte börja med att återge vad de skrev om A1.

Distansträning (A1)
Distansträning innebär prattempo, ca 60-70% av maxpuls. Det kan vara bara en typ av träning (löpning, rullskidor mm) eller en kombination (löpning+rullskidor). Man kan också lägga in ett tiotal "impulser" under distanspasset, alltså 10-20s i maxfart för att sedan fortsätta i prattempo. Detta gör att man tränar sin "överfart" och ska ge en förbättrad åkekonomi i lägre farter. Enligt artikeln brukar Oskar Swärd köra så här: Han kör den mesta av uppbyggnadsträningen i A1-tempo. Den lugna träningen stärker också leder och ligament och är bra för återhämtningen. Han kör ofta de längre passen som kombipass, då rullskidåkning i mer än 2 timmar är ganska slitsamt. Han gillar också impulsträningen då toppfarten testas utan att det sliter.

Enligt mitt tröskeltestet så ska jag ligga under ca 135 i medelpuls och helst inte ha en maxpuls över 145 för att köra A1, vilket är riktigt riktigt lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0