Långpass på rullskidor

Söndag fm innebar ett långpass. Hade som mål att åka mellan 20 och 30km i lite lugnare tempo för att inte riskera att få känning i armbågar eller annat. Parkerade på "halva hållet" mellan Anumark och Sävar (Umeås rullskidbana som eg är en cykelbana...) och började med att åka upp mot Sävar. 9km fram och tillbaka och en första vätskepaus. Drog vidare mot Anumark och det började dyka upp fler och fler åkare på "banan". Efter 11km mötte jag Håkan och Patrik som också var ute för ett långpass. Jag vände och försökte ta rygg på dom. Det som hade varit ett behärskat tempo blev med ens något snäpp högre. Fram till dess hade jag snittat runt 145-150 i puls och legat mestadels i A2-nivå (135-152) vilket var min plan. Men tempoökningen innebar att resten av passet låg en bit in i A3-nivå (152-172) och pulssnittet hamnade på 158. Resultatet blev alltså ett blandat pass som kändes riktigt bra så jag får tacka för tempoökningen!

För detaljerad info om passet: http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=17225159


Kommentarer
Postat av: Håkan

Ja, jag funderade just om vilket som har bäst effekt när det kommer till skidor, mängd eller kvalité? För löpning har det alltid varit självklart att skilja långpass från intervall. Men skidor har jag alltför ofta bara gett mig ut och kört för att samla max mil/vecka. Jag får nog tänka om. Men det är nog en tröskel som ska passeras innan det känns bekvämt mmed rullskidintervaller..

Håkan

2011-10-24 @ 08:17:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0