Varför köpa Salomon?

Jag har som sagt beställt nya skidor från Pölder. Att det blev ett par Salomon var delvis priset. Bra pris jämfört med Fishers motsvarighet. Atomic låg också bra till i pris, men jag kände för att testa något nytt. Jag tror jag kunde ha fått lite bättre pris hos Team Sportia, men jag blev lite besviken när jag var där senast. Först hade dom inte koll på nya propulse-bindningen och att den passar även vanliga salomonskon (utan RS 17 sulan). Sedan tycker dom att slipningen från fabrik är tillräckligt bra, men enligt Pölder så blir skidorna som bäst om dom slipas om vid försäljningen och grundvallas samtidigt. Just där har jag inte riktigt koll, men en grundlig slipning med en struktur som passar Umeå-förhållanden (hyfsat fuktigt och mest kallsnö) kändes ganska lockande. Sist men inte minst så gillar jag den nogrannare utprovningen av spannet som Pölder gör. I mitt fall ville jag ha en kallföres-skida, optimerad för kallvalla och burkvalla ner mot nollan, men jag kommer aldrig att åka med klister på dessa. Mina gamla skidor får bli "klisterskidor". Sedan vill jag ha ett spann som är mer anpassat för stakåkning än diagonalåkning, eftersom jag känner att stakåkningen är mitt starka kort. Jämförelsevis så får man ju bara "stå" på skidorna på Team Sportia (eller Sporthuset) och spannets längd kan testas ut, men man får ingen som helst info om hur högt spannet är och hur slutspannet ser ut...

Blir kul att se om den exakta spannkurvan följer med när skidorna kommer, då ska jag förklara olika spann lite bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0