Tröskeltest, hur går det till?

Det går till så här: Man får en nål i armen (en mjuk nål alltså) där de drar blodprov med jämna mellanrum. Först också ett Hb-värde innan testet kör igång och sedan laktatprov (mjölksyra) under testets gång. Laktatproven analyseras direkt (<1min) och en kurva visar hur halten stiger allt eftersom man blir trött.
Först promenerar man lugnt, känner så att masken (för mätning av andningen) och pulsbandet sitter bra. Man får även en säkerhetssele (är man van vid löpband tror jag inte man behöver någon) så att man inte ”slår ihjäl” sig om man ramlar omkull. Blodprov tas redan när man promenerar för att se grundnivån av laktat.


När testet drar igång ökas farten så att man får börja jogga. Sedan ökas farten allt eftersom (var tredje minut om jag kommer ihåg rätt) till 12km/h ungefär. Efter det så ökas lutningen på bandet istället. Lutningen blir 2, 4 och, om man orkar, 6 grader. Jag dog på 4 grader. Proverna tas alltså under löpningen utan avbrott eller fartsänkning (hon var rätt så rutinerad hon som drog proverna…). och analyseras i en apparat alldeles bredvid.

Massor av värden registreras under tiden testet pågår; O2 i inandningen, CO2 i utandningen, antal andetag, puls, syreupptagning per kg m.m. Det syns alltså både på laktatkurvan som plottas och på syreupptagningskurvorna när man närmar sig ”väggen”…
Efter att man sprungit sig slut så stannas bandet och det tas ett prov för att se laktathalten vid max ansträngning. Sedan får man promenera ur sig mjölksyran och detta kollas också med några prover under 10 min. Sedan är själva testet klart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0