Inget Marathon

Jag klev ner till Svensson-nivå i går och bangade att åka Röbäck Ski Marathon. På lördag kväll visade alla tre prognoser (Klart, YR och SMHI) på runt -12 till starten (som var framflyttad till 11:00) och det såg ju lovande ut. Klev upp på morgonen och såg dock att temperaturen ute fortfarande var -20. Gick in på nätet och mycket riktigt så var prognoserna tillbaka på -18 som bäst till starten.  Jag insåg mina begränsningar och bestämde mig för att avstå loppet. Drygt tre timmars åkning i -18 är inte att leka med. Sedan såg jag det började snöa lite lätt lagom till starten, så det hade blivit 42km med sandpapper under skidorna.  All heder till de som fullföljde loppet!


Men det är ju en del seedningslopp kvar, minst ett varje helg fram till Vasaloppet.  Nästa helg blir det att sikta på Konstvägenloppet istället.


Ägnade mig åt fysiskt förfall med semlor framför Vinterstudion istället. Kul att se IFK Umeå-åkaren Anders Högberg åka in på en tolfte plats i König Ludwig-loppet. Högberg verkar vara i riktigt bra form i år. Jag träffade honom för någon vecka sedan på Nydalaspåret och vi hann prata lite stakintervaller. Han körde då väldig korta maxkörningar, typ 6-8 staktag, för att bättre kunna hänga med i den ryckiga åkningen som långloppen bjuder på. Det verkar ha gett önskade effekt.


Kommentarer
Postat av: Patrik Andersson

Tjenare Tomas!



Kul att läsa din blogg. Trist med Harsa - nya tag på söndag i Fredrika? Väderprognosen ser ju riktigt bra ut! Hoppas vi syns vid starten där!



Patrik

2012-02-09 @ 14:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0