Milen i -24

Det blev ett pass i riktig kyla i kväll. Om det blir tävling på söndag måste jag vara förberedd. Således ett pass på Nydala, 2 varv på 5km och en kort avstickare ner på milspåret för att känna om det var lika kärvt där det inte är konstsnö (och det var lika kärvt...). Det mesta kändes bra, dubbla handskar funkade fint, extra fleecehuva likaså. Bara kallt om fötterna, men jag ska testa att tejpa på lite cellplast runt tådelen i morgon... Glömde glasögon också, så det blev till att kisa ordentligt i backarna. Testade glidet när jag var klar med passet, och det var delat årssämsta med ett pass för några veckor sedan i fallande nysnö.... Hade bara preppat med LF4-glidern så jag hoppas att LF3-pulvret ska fixa lite mer glid. Lyckades ändå hålla ett 4:20-tempo vilket var bättre än det kändes. Skönt också att luftvägarna kändes bra, inga problem med kylan trots att termometern visade -24 i luften (och -22 i snön).

Detta kan tyckas som ett idiotiskt pass, men jag anser dock att det är en större  idioti att inte testa att åka i riktig kyla, för att sedan ställa sig på startlinjen i ett seedningslopp eller på Vasan när det t.ex. är -18 och köra stenhårt utan att veta hur man ska klä sig eller hur kroppen reagerar på kalluften.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0