Teståkning på Röbäck

På lördagen la jag på mitt nya kall-pulver (Swix CH3) och åkte till Röbäck för att känna på spåren inför Röbäck Ski Marathon. Åkte 5km-slingan följt av 2km-slingan och det var riktigt kärvt även i dessa spår. Termometern visade runt -22. Glidmässigt var det ingen märkbar skillnad mot CH4, men när man får upp lite fart i dessa förhållanden (d.v.s. efter nedförsbackarna) så går det skapligt ändå, men på platten och i svagt motlut är det inte kul. Den här gången med solglasögon på, så var det i all fall inga problem för ögonen. Jag hade lagt i andra sulor och testade tjockare ullsockar, men fötterna var fortfarande problemet. Det går hyfsat när man diagonalar och rör fötterna mycket, men när det är stakning så blir det genast lite kallare. Jag insåg att mina fötter har en köldgräns på -16 eller något sådant om jag ska åka längre än 15-20km, så det var bara att hoppas på mindre kyla till söndagens lopp.


Jag fästvallade med min nya tjärblandade Ski-Go grön XC, och det funkade rätt så bra (inte perfekt fäste, men det får jag sällan till med kallvalla under mina Salomon). Men det är svårt att säga om den tar något glid när det ändå är så uselt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0