Dags för race

Starten var långsam, jag stod alldeles för långt bak och fick inte staka på som jag vill på hela slingan över sjön. Det tog nog upp mot 10-12km innan jag kände att jag var ikapp åkare med rätt fart som jag kunde ha bra rygg på. I första långa backen upp mot myren var det riktigt slitigt, mjuka mjöliga spår gjorde att nästan ingen hade bra fäste, men i en klunga så gick det ändå rätt bra att trippa med.

 

Uppe på myrarna fick jag staka ut ordentligt och åkte om väldigt många åkare till att börja med. I andra stora stigningen var det också lite jobbigt med lite bakhalt så fort jag slarvade med trampet. Men bra ryggar där gjorde att jag höll i rätt ok ändå. Sedan var det fina nedförsbackar ända ner till sjön och sedan stakåkning fram till varvningen. Varvade på 1:31:40, vilket innebar ett tempo på 4:03min/km. Riktigt bra tid men det började kännas att krafterna minskade. I backen upp mot myren igen var det riktigt tungt, bara en enda åkare att sikta in sig på och han hade det ännu tyngre. Men väl uppe fick stakåkningen ta över och det fanns åter hopp i kroppen. Lite vätska och gnagande på en snickers hjälpte också. Blev om-diagonalad av några ”gubbar” i småbackarna, men jag tog igen det på stakningen och glidet direkt. Bra tränat och bra vallat m.a.o. Men det får nog bli diagonalintervaller på tisdag istället för stakintervaller….

Ner mot målet blev det en ganska enkel resa och jag tog några placeringar i backarna ner mot sjön. På sjön fick jag upp ett skönt tempo och stakade om en grupp på fyra åkare och hann även upp en gubbe som knäckt mig upp på myren. Bra där!

Insåg när jag var på sjön att det kunde bli tight att komma in under 3h blankt. Stakade på och la in en rejäl spurt (eller i alla fall så mycket spurt som krafterna räckte till) men kom i mål på 3:00:05, attans! Tempot på andra varvet blev 4:18min/km och min klockade visade en total sträcka på 43,2km och ett genomsnittstempo på 4:10min/km.

 

Bara att vänta in seedningstabellen och se hur långt det räcker. Blir inte förvånad om gränsen dras vid 3:00:00.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0