Fredagspass=Slitpass

Ett riktigt slitpass blev resultatet av fredagens träning. Jag såg att SM-milen blivit pistad igen och bestämde mig för att köra ett lite tuffare kvällspass på Stadsliden. Under dagen hade det varit 9-10 grader kallt och fint klart väder, men på kvällen började det kallsnöa lite (temp var -7 till -8). Upplagt för svårvallat med andra ord. Jag tog inte bort min varma vallning i botten utan var lat och drog två lager Ski-Go HF violett (-1 till -12, för nysnö) och hoppades det skulle funka. Tog med lite blandade vallor som gardering. Körde ett varv på 3.2:an först för att känna på fästet och det var riktigt bra. Glidet lite sämre men det låg nog både fästvallan och det sega glidföret bakom. Det frös i lite i fästvallan, men inte så mycket att det blev något problem. Bekräftade ifrysningen genom att klossa ut vallan lite till med kraftiga gnugg (gör att ev. isbildning försvinner) och då kändes glidet lite bättre ett tag men blev åter lite segare efter ett tag.

 

Då någon nyss hade svängt ner på milspåret så var det i alla fall lite spårat så jag bestämde mig för att köra. Men tyvärr var det två-tre skate-åkare som spårat där milen viker av, vilket gjorde att det var nysnö i spåret i alla backar och på alla raksträckor. Tungt med andra ord. Men jag kom mig runt och saxade inte mer än på två-tre ställen vilket ganska bra på det milspåret….   Tiden blev 45min men det var inte riktigt en mil (då ska man nog ner till stadion också) så tempot blev 4.40min/km. Pulsen däremot är en bra bit uppe i mjölksyra på ett antal ställen, men bra nedförsbackar gör att man får chansen att återhämta sig bra och man kan komma upp ur mjölksyraträsket igen. Men i ett annat före borde 4.20-4.30 vara inom räckhåll.

 

Till slut ficka jag ihop strax över 20km och ett riktigt bra slitpass med en pulskurva enligt nedan. Höga toppar och rejäla dalar, dvs. rätt så stor skillnad mot ett tungt löppass. Totalt 1.5 km (9,5min) och ca 10 gånger där jag ligger över mjölksyratröskeln.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0