Stakpass

 -12 och kärv, knarrig snö var gårdagens motståndare på stakpasset. Åkte ut till Olles spår på morgonen för att hinna åka innan rusningen börjar. Men det var visst en tävling där (öppna KM för Jalles TC: http://www.jallestc.se/ ) så en hel del bilar på plats redan vid nio. Men det gänget verkade mest förbereda tävlingen och testa sina skidor. Jag körde med trygga stabila Swix blå extra toppad med lite vanlig Swix blå. Fint fäste men glidet var trögt i kylan. Hade inte brytt mig om att toppa med något kallare paraffin utan körde med mitt vanliga BWLF.

 

Spåret var det bästa hittills där ute. Nypreppat kvällen före (antagligen för tävlingens skull) och rejäl kyla på det gjorde spåren väldigt stabila. Även stavfästet var riktigt bra. Och bara en eller två hade åkt före mig när jag kom ut en bit på slingan, så det kändes riktigt lyxigt. Efter att ha kört första varvet med en extra ”loop” så var tävlingen i gång. Men det var inga större problem, jag fick kliva åt sidan några gånger men det flöt på bra ändå.

 

Två varv med en extra loop gav 28km. Tyvärr inte så mycket stakning som jag hoppats på, då det sämre glidet gjorde att jag fick gå över på diagonalande och dubbelstakning med frånskjut på en del partier där det normalt är ren stakning.

 

Under veckan lyckades jag hålla mig till min träningsplanering och fick ihop strax över 8 mil i skidspåret fördelat på 4 pass. Till det en innebandyträning + en match och därmed en rekordnotering i både tränad tid och tränade kilometrar. Det blir en vilodag i dag också, men i veckan ska jag få till ett stakintervallpass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0