Vasaloppet 2012: Starten

Planen för söndag morgon var att ta bussen från Sälen centrum och till starten, då vi trodde att vägen skulle vara avstängd ganska långt från starten. Men när vi kom ner till rondellen såg vi att väldigt många bilar körde in mot Berga by. En snabb koll med trafikvakterna gjorde klart att det var öppet ända till vägövergången. Ett enkelt beslut att gå därifrån istället för att sitta på bussen och bli stressad. När vi körde fram så kunde man t.o.m. åka lite längre än vägövergången. Perfekt. Vi var på plats 05:20 ungefär och kunde ställa oss i de långa köerna in till startfållorna. Gissningsvis var kön 100m lång i tredubbla led. Men när jag kom in på området så var jag ändå rätt nöjd, jag fick i alla fall stå i främre tredjedelen av gruppen. Kanske det var 7-8 åkare framför mig.

 

Sedan var det bara att vänta och försöka hålla värmen. Jag gick in och satte mig i Stadiumtältet ett tag och gick sedan runt och kollade in startområdet. Väskan var bara att slänga upp på rätt lastbil och påsen med överdrag mm var bara att ställa mot stängslet när det började dra ihop sig till start. Jag hann bli lite skeptisk till mitt klister redan innan start, då väldigt många i startledet verkade ha lagt burk under sina skidor.

 

Något startskott tror jag inte det var, utan jag hörde bara speakern säga att ”där var klockan åtta och då går starten i årets Vasalopp..”  och sedan gick repet upp. Det gick hyfsat snabbt på startrakan ändå, några inbromsningar för att undvika krockar, men första kilometern fram till vägövergången gick på ganska precis 3min. Min plan var att försöka hålla så långt mot ytterkurvan som möjligt och hoppas på mindre trängsel där, även om det blir en längre sträcka. Jag hade lagt mig ca 10 spår från kanten och hoppades kunna dra mig utåt innan backen, men det var omöjligt att byta spår. Backen upp gick ändå rätt bra, inget jättestopp även om jag tror att just mitt spår gick lite långsammare än de runt om. Men det kanske alla tyckte…  Jag var säker på att knäcka stavarna, men de höll faktiskt. Och jag trampade inte sönder någon annans heller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0