Vasaloppet 2012: Vallningen

Vädret var soligt och varmt under slutet av veckan, bra många värmande plusgrader under dagtid. Sedan frös det på under natten, så spåren såg ut att bli hur hårda som helst. Dessutom skulle ett högtryck göra det ännu lite kallare på natten mot söndag och prognosen var en temperatur en bra bit under 10 minusgrader vid starten och sedan ihållande kallgrader under nästan hela dagen.  Då vi testade spåren under lördagen var det också riktigt hårt vid starten, hårt och väldigt nötande.  De flesta av tipsen talade om vikten av att få fästet att sitta kvar när det blir så slitigt. Grundklister och ett åkklister på det var de flesta vallamärkenas tips. Sedan ville en del att man skulle toppa med burk och andra att man skulle köra på klister. Vasa-Svahn rekommenderade även en grundburk att värma in i botten.  Jag valde att gå på Svahns linje; Swix grundburk som värmdes in + Swix grundklister (KB20, spray) som bottenlager. Sedan en kortare bit med Swix isklister (KR 30) och näst överst Swix flexi-klister (lila, +3 till -4) längs nästan hela klisterzonen. Klistren värmdes och jämnades ut till fina lager, hyfsat tunna tyckte jag i alla fall. Efter att skidorna fått kallna ordentligt i kvällskylan, la jag två lager Ski-Go XC burk (blå, -3 till -10 för grov snö) som jag korkade ut ytterst försiktigt. Detta kändes som en riktig vinnarprepp just då. Inget slitande före skulle komma och ta mitt fäste liksom… Men jag var lite orolig för hur glidet skulle påverkas, då jag faktiskt aldrig åkt på annat än burkvalla under mina Salomonskidor. David la i princip samma grejer under sina skidor, men blandade isklistret och flexiklistret samt la en HF valla (Ski-Go Blå) som toppning.

Glidvallan var Start BWLF-Swix HF7-Swix FC8x pulver (borstat med rotoborstar)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0