Slipning av skidor

I dag lämnade jag in mina skidor på slip+hotbox behandling på Team Sportia här i Umeå. Även om ett par nyslipade skidor inte går som raketer de första 5-10milen, så kanske de hinner bli perfekta till Vasaloppet. Microhår och små ojämnheter behöver både borstas, vallas och åkas bort i flera omgångar innan ett belag är prima igen.
Slipen jag haft hittills heter LJ02 och är den slip som Pölder gjorde på skidorna vid köpet. Nu kör dom ett annat system här på TS, men dom skulle lägga en som motsvarar LJ02. Jag försökte få dom att slipa en riktigt kall struktur, men dom var inte jättesugna. Det kanske är så att deras maskin är lite svår att ställa in och därför inte gärna vill byta till en annan slip. Nu ska jag i och för sig åka vasan på den här slipen också (om det är på kallsidan i temperatur), så det kanske var bra med en inte allt för kall variant. Men det hade varit kul att åka på en riktig finstruktur/kallslip nu när det ser ut att bli kallt till Konstvägenloppet.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hejhej! Hamnade på din blogg när jag sökte på konstvägenloppet. Och jag ser att du har åkt det tidigare, hur är banprofilen? Jag som inte åkt så många långlopp tidigare, är det ok att åka 45km i -15? Annars såg jag att det fanns umeloppet den 17de, vet du något om det loppet?

Jag åkte också röbäck ski maraton men pga dålig tid vill jag åka igen för bättre seedning :) tack för svar! Med vänlig hälsning, Jenny.

Svar: Hej! Det ligger en banprofil på deras hemsida (http://konstvagenloppet.se/om.html) och största backarn är vid ca 3mil. Fram dit är det relativt lättåkt. Jag tycker kylan är värst för fötterna och händerna, resten kan man klä på så att man klarar sig. Men det är bra att åka även kalla seedningslopp, det kan bli kallt på Vasaloppet också och då är det tryggt att ha testat hur mycket kläder man behöver. Umeloppet har jag inte åkt, men det borde vara ganska platt. Lycka till oavsett vilket du åker.
Tomas Bergström

2013-02-08 @ 21:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0