Slitpass

I går blev det ett s.k. slitpass på Gammlia här i Umeå. Huvudmålet var att åka SM-milen, ett riktigt kuperat milspår där bra fäste nästan är en förutsättning för att komma runt. Jag kände på vallan ett varv på 3,7:an och var inte helt nöjd. Ski-Go Lila XC fylldes på med blå XC för att försöka få lite bättre fäste i de ganska hårda spåren. Ett varv till för att testa och nu kändes fästet mycket bättre.
Dags för SM-milen då. Tyvärr singlade det lite nysnö i luften lagom till att jag vek av 3,7:an och ner på milslingan. Och där är inte lika välåkt som resten av Gammlia. Nysnön gjorde att jag fick tjuvsläpp lite här och var i de brantare partierna. Det blev till att småspringa vid sidan om för att komma uppför de värsta backarna. Tempot blev ändå rätt ok; 4:24min/km. Pulskurvan ser ut ungefär som höjdprofilen. Kvällen avslutades med två varv till på 3,7:an. Nu gick det bra mycket trögare då nysnön lagt sig även här och de flesta andra skidåkare redan vänt hemåt för kvällen. Tempot blev därmed lite sämre jämfört med de första två varven (3:58 mot 4:20).
Totalt sett ett bra slitpass, 24km blandat med alla typer av åkning, inklusive saxning….
Snittpuls:149 Maxpuls:176 Tempo:4:15min/km
 
Rött=puls, grönt=höjdprofilen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0