Tävlingsprepp

Inför Röbäcksloppet vallade jag igenom skidorna för ett hyfsat kallföre som prognoserna sa. Okej, jag körde inte flera omgångar mjukvalla med varmsickling som en del tillverkare rekommenderar. En varmsickling fick räcka. Sedan en sväng med ett lite hårdare LF-vax (Ski-Go Blå) och avslutade med två tunna lager swix lila HF, -2 till -8. HF är ju inte gratis, så att krita ut ett tunt lager och sedan smälta på lite till lagom så att det går att jämna ut med vallajärnet utan att riskera att bränna belaget är ett bra tips. Sedan sickla, grovborsta med mässingborste, finborsta med tagel och stålborste för att avsluta med nylon-poleringen. Provade också att lägga lite struktur med en av mina Red-Creek rillers; snedhuggen -5/-10.
Fästvallan blev ett lager invärmd grundvax, ett lager invärmd swix blå, några tunna lager klossad swix blå och ytterst några tunna Ski-Go Blå XC täckt med Ski-Go grön XC.
Såhär i efterhand kan jag konstatera att om temperaturen blivt runt -8 och lite värmande sol på det, och inte ca -16 som det faktiskt blev, så hade jag nog fått riktiga kanonskidor... Nu sög tyvärr glidet fast och det var bara på de riktigt isiga delarna jag tyckte att det gick lätt. Troligen bromsade fästvallan också, framför allt på de lite mjöligare partierna, även om det stabila fästet var bra att ha i stigningarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0