Tröskelpass/vallatest

I går tänkte jag köra ett lite lugnare pass på Nydalas milspår. Tänkte att en 15-18km skulle göra gott, men det blev ett 10km tröskelpass istället. Det innebär ett pass med större delen av pulsen i intervallet 5-10 slag under mjölksyratröskeln. Då jag körde ett stakpass på onsdagen så försökte jag ta det lite lugnare med stakningen och gick istället på ganska hårt med diagonalåkningen och dubbelstakning med frånskjut. Det senare är utan tvekan min svagaste växel.
Att det bara blev 10km har två orsaker; jag kom iväg lite sent och skidorna gick lite väl trögt. Vallatestet var att jag la på LF-grafit och provade åka bara på det. En del rekommenderar det till kalla kärva fören, åtminstone som underlag för andra hårda glidvallor, men ibland rekommenderas det också som enda preparering. Således; jag tänkte att jag vallar på lite grafit för att se hur känns att åka på. Resultatet blev ett par varmföresskidor (mina andra är på slip) vallade med grafit som jag skrapat och borstat lite snabbt på parkeringen vid spåret. Det var inte så att jag förväntade mig något superglid direkt, då det var -9 och singlade ner nysnö i spåret. Men helt katastrofalt var det väl inte. Grafit som underlag skulle i alla fall vara värt att testa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0