Vad är nytt på prylfronten?

Rillers, eller strukturverktyg om man vill kalla dem så, och rotoborstar är de två prylarna som jag inför året planerat att uppgradera min arsenal med. Först ut blev rillers. Jag satsade på en uppsättning från Umeåföretaget Red Creek (http://www.redcreek.se). Jag köpte ett tre-pack av deras rillers till rabatterat pris när intersport anordnade sin längdträff inför säsongen.
I paketet ingick följande varianter:

Rak 1mm; Ensam med lättare tryck vid kallföre, men framför allt i kombination med andra vid våtare/varmare före.
Julgran +5/-5; Vid blöt snö och finkornig snö, bra i kombination med raka rillern.
Snedhuggen -5/-10; Vid angiven temperatur, främst vid finkorning snö.

Jag har testat att rilla både för kallt och varmt före, men man har inget att jämför med direkt. Den psykologiska faktorn är dock inte att förringa om inte effekten alltid är kännbar. Men känslan har ändå varit att jag har fått fint glid, och jag hoppas att det ska komma fören och pass/tävlingar där det verkligen kommer att kännas att det gör skillnad. Kärva kallfören och lite blötare, sugande fören är tillfällen där jag hoppas att de kommer att göra störst skillnad. Vid kärva kallfören skulle jag, om jag förstått rätt, egentligen behöva en ännu finare grundslip än den jag har nu och sedan kombinera det med en lätt, rak rillning. Vid kallföre ska man försöka skapa den rätta vattenfilmen medan man vid varmare före oftare har problem med en alltför sugande vattenfilm som då måste ”dräneras bort”. Men jag ska testa mig fram under säsongen och se vad jag tycker fungerar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0