Vasaloppet: godkänt, inte mer.

Själva loppet då:
Uppe på myrarna kändes det riktigt bra. Kanonglid och för det mesta bra stavfäste. Jag drog på rätt rejält och planen var att köra in tid för ett önskat 6-timmarslopp. Hade hoppats vara ”inne” på det tempot till Mångsbodarna, dvs vara där på 1:36 (24km) alternativt nå Risberg på 2:20. I Mångsbodarna saknades 9 minuter och i Risberg fortfarande 7 minuter. Och då var jag rejält trött och insåg att det inte skulle bli några 6h i år. Sänkte tempot för att spara lite krafter och försöka hålla ihop åkningen mellan 3 och 6 mil. Men när jag såg 45km skylten var jag rätt så less. Och det hade börjat frysa i vallan efter att ha trampat snö i en hel del sockriga saxbackar. Jag hade laddat med både valla och kloss i fickan utifall det skulle behövas. Men jag nöjde mig med att klossa bort isen som bildats. Det är nog stressande att stanna ändå, samtidigt som det är svårt att få vallan att fastna om det är lite is kvar. Det blev dock ett till stopp för att få bort all is. Därefter var glidet tillbaka även om jag fick staka eller saxa alla backar som återstod. Sista kilometrarna drog jag på rätt så bra igen och det är alltid skönt att avsluta med att ta en hel del placeringar. Tiden blev 6:30:09 och ett tempo på 4:20. Placeringen 3879 var inte så långt från fjolårets 3848 trots total trötthet och två vallastopp.
 
Valla-lärdom:
Skulle ha lagt mycket tjockare med burk för att få det att hålla. Stakade utanför spåret på myrarna och det slet nog en hel del valla. Kanske skulle ha klossat bort isen tidigare och fyllt på med en valla för att förhindra ny ifrysning. Saxbackarna är förödande, man trampar fast snö i fästzonen väldigt enkelt. Men glidytan såg ut som nyvallad i mål, bara lite repigare…
 
Tränings-lärdom:
Måste träna mer diagonalåkning till ett annat år, för backarna blev alldeles för jobbiga. Och försöka få till mer grundträning/sommarträning. Däremot kändes stakningen bra! Tiderna finns på: http://results.vasaloppet.se/ sök på nr 5404.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0